ПСИХОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА ШКОЛЯРІВ
ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБИСТІСНИХ РИС УЧНЯ
ТЕМПЕРАМЕНТ
Мета: визначення типу темпераменту учнів.
Вік учнів: усі вікові групи.
Обладнання: бланк спостереження за учнями.
Темперамент — вроджені форми поведінки, що проявляються в динаміці, тонусі й урівноваженості реакцій людини на життєві впливи. Темперамент являє собою динамічну характеристику поведінки людини.
Вчитель визначає тип темпераменту учня, користуючись наведеними характеристиками
1. Сангвіністичний
o Жвавий, допитливий, рухливий (без різких, поривчастих рухів);
o веселий, життєрадісний, енергійний, витривалий;
o здатний переоцінювати себе;
o емоційно нестійкий, легко піддається почуттям, але вони не глибокі;
o швидко забуває образи, порівняно легко переживає невдачі; легко входить в контакт, товариський, доброзичливий, привітний;
o легко пристосовується до різних обставин;
o якщо навчальний матеріал цікавий, доступний, то звертає увагу на нього, швидко запам’ятовує, легко перемикає увагу; якщо матеріал нецікавий, відволікається, нудьгує, погано засвоює нове;
o одноманітна буденна, кропітка робота стає тягарем;
o йому властива гнучка, швидка вимова, що супроводжується жвавими жестами, виразною мімікою.
2. Холеричний
o Непосидючий, метушливий; невитриманий, нетерплячий;
o різкий та прямолінійний у спілкуванні; рішучий, ініціативний, впертий;
o кмітливий у суперечці, працює уривчасто; здатний на ризик, незлопам’ятний та необразливий;
o йому властива швидка, емоційна вимова; неврівноважений, здатний до поспішних необдуманих вчинків, створення конфліктних ситуацій;
o наполегливий у досягненні мети;
o схильний до різких змін настрою; нетерплячий до чужих недоліків та помилок;
o із захопленням та пристрастю береться до справи, але не витримує одноманітності в роботі.
3. Флегматичний
o Спокійний та холоднокровний, посидючий; послідовний та розсудливий у справах;
o обережний, ґрунтовний, стриманий, терплячий;
o мовчазний, не полюбляє пустого базікання;
o помірно товариський, у спілкуванні спокійний;
o йому властива спокійна, рівномірна вимова, без різких жестів;
o як правило, розпочату справу доводить до кінця; суворо дотримується розробленого розпорядку дня, дисциплінований;
o малочутливий до заохочення та покарання;
o незлий, виявляє поблажливість до критики на свою адресу;
o постійний у своїх інтересах та вподобаннях;
o повільно включається в роботу та перемикається на іншу;
o полюбляє акуратність та порядок у всьому, не полюбляє змін;
o важко пристосовується до нових обставин.
4. Меланхолічний
o Сором’язливий, скромний, не впевнений у собі, покірний;
o тактовний, делікатний, чуйний;
o губиться в нових обставинах, відчуває розпач та пригніченість під час невдач;
o вразливий, чутливий, надмірно образливий;
o прагне замкнутися в собі, відлюдкуватий, легко переносить самотність;
o відчуває складнощі у спілкуванні з новими людьми, не товариський, схильний до підозрілості; ставить високі вимоги до себе та інших; потайливий, не ділиться ні з ким своїми думками;
o йому властива тиха, несмілива вимова, мовчазність; малоактивний, намагається викликати, співчуття, уникає суспільної діяльності;
o швидко втомлюється;
o у звичній, спокійній обстановці працює продуктивно;
o емоції та почуття майже не виявляє, але вони відрізняються глибиною, силою та тривалістю.
|