ВИЗНАЧЕННЯ ТИПУ ТЕМПЕРАМЕНТУ УЧНЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Мета: визначити тип темпераменту учня.
Вік учнів: 6-11 років.
Обладнання: бланк спостереження за учнями;
Інструкція: для правильної оцінки особливостей темпераменту слід дотримуватись наступних умов:
а) оцінювати їх у най різноманітних видах реакцій;
б) знати, в яких саме реакціях особливо яскраво проявляється темперамент.
- У ситуації, коли потрібно діяти швидко:
а) легко включається в роботу;
б) діє із захопленням, пристрастю;
в), діє спокійно, без зайвих слів;
г) діє невпевнено, боязко.
- Як реагує на зауваження вчителя?
а) каже, що надалі так чинити не буде, але через деякий час робить те ж саме;
б) обурюється, що йому роблять зауваження;
в) вислуховує, реагує спокійно;
г) ображено мовчить.
- Під час обговорення з товаришами питань, що його дуже хвилюють, висловлює власну думку:
а) швидко із запалом, але прислухається до висловлювань інших;
б) швидко, пристрасно, але не слухає інших;
в) повільно, спокійно, але впевнено;
г) з великим хвилюванням та сумнівом.
- У ситуаціях, коли Потрібно здавати контрольну роботу, а вона ще не закінчена або зроблена, як виявляється, з помилкою:
а) легко реагує на ситуацію, що склалася;
б) поспішає закінчити роботу, обурюється з приводу помилки;
в) працює спокійно, доки вчитель не підійде до нього і не візьме роботу;
г) здає роботу, але висловлює невпевненість, сумніви щодо правильності її виконання.
- Під час розв’язання складної задачі (або прикладу), якщо вона одразу не виходить:
а) кидає, потім знову береться до розв’язання;
б) розв’язує вперто й наполегливо, але час від часу висловлює різке незадоволення;
в) розв’язує спокійно, сумлінно;
г) виявляє розгубленість, невпевненість.
- У ситуації, коли учень поспішає додому, а вчитель або актив класу пропонує йому залишитись у школі після уроків для виконання конкретного завдання:
а) швидко погоджується;
б) обурюється;
в) залишається без суперечки;
г) виявляє розгубленість.
- У незнайомій обстановці:
а) виявляє максимум активності, легко і швидко отримує потрібні відомості для орієнтування, швидко приймає рішення;
б) виявляє активність у якомусь певному напрямі, через це не отримує потрібних відомостей, але рішення приймає швидко;
в) спокійно обдивляється навколо, з рішенням не поспішає;
г) боязко знайомиться з обставинами, рішення приймає невпевнено.
Обробка отриманих результатів.
Літери попереду варіантами поведінки означають:
а — сангвінік;
б — холерик;
в — флегматик;
г — меланхолік.
Приклад оформлення результатів спостереження.
Учень ______________
Ситуація
|
Темперамент
|
а
|
б
|
в
|
г
|
1
|
сангвінік
|
+
|
|
|
|
2
|
флегматик
|
|
|
+
|
|
3
|
холерик
|
|
+
|
|
|
4
|
холерик
|
|
+
|
|
|
5
|
холерик
|
|
+
|
|
|
6
|
меланхолік
|
|
|
|
+
|
7
|
холерик
|
|
+
|
|
|
Разом
|
1
|
4
|
1
|
1
|
Висновок: темперамент учня наближений до холеричного типу.
|